abril 27, 2024

ajuntamentdaltvila

sinimagen

“La normativa vigent és va aprovar fa més de 20 anys. Necessitem un text normatiu que actualitzi i millori la regulació de la prestació del servei públic d’autotaxi de la Capital de la manera més adequada per respondre a les necessitats actuals dels usuaris”, ha manifestat el regidor de Transport Públic de la Ciutat, Rubén Sousa.

 L’Ajuntament d’Eivissa modificarà el seu reglament del taxi per adaptar-lo a la llei autonòmica i l’actualització d’aquesta normativa es debatrà durant la propera sessió plenària, que tindrà lloc el dimarts 26 de març. Es tracta d’una proposta consensuada amb els principals col·lectius que representen al sector perquè s’han incorporat la major part de les seues al·legacions.

 “Necessitem un text normatiu que actualitzi i millori la regulació de la prestació del servei públic d’autotaxi del municipi d’Eivissa de la manera més adequada per respondre les necessitats actuals dels usuaris.

El vigent reglament es va aprovar fa més de 20 anys, període durant el qual s’han produït múltiples i importants canvis normatius, socials i tecnològics, així com en la realitat del mercat de transport en què aquest servei es desenvolupa i per això considerem que hem d’adaptar la normativa a la situació actual i incloure les novetats de la llei autonómica”, ha manifestat el regidor de Transport Públic de la capital d’Eivissa, Rubén Sousa.

De fet, la recent modificació normativa de la Llei 4/2014 de 20 de juny de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, operada per la Llei 1/2024, de 16 de febrer, de millora de la regulació dels serveis de transport amb vehicles de fins a nou places a les Illes Balears (BOIB de 22 de febrer de 2024) ja obliga per la seva pròpia naturalesa a la modificació del vigent teglament del taxi.

 A més, amb aquest reglament, l’Ajuntament d’Eivissa vol contribuir a l’impuls d’una mobilitat sostenible, en els termes recollits en la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energética.

Sobre els objectius genèrics de caràcter normatiu que es volen aconseguir amb la substitució del reglament vigent destaquen cobrir possibles buits legals per manca de regulació davant noves situacions sobrevingudes, actualitzar la normativa d’acord amb la realitat social, tecnològica i legislativa existent en el dia de la data, reestructurar el text preexistent per a una claredat normativa més gran i recollir un règim sancionador més complet i d’acord amb el desenvolupament del transport a Eivissa.

 Quant als objectius concrets, el regidor de Transport Públic del Consistori d’Eivissa assenyala que amb aquest document es milloren els processos de control de qualitat i seguretat de les persones usuàries i del personal de conducció del sector, es redueix l’impacte de la mobilitat motoritzada sobre el medi ambient, promovent les tecnologies de propulsió més sostenibles els òrgans de representació del sector i regular-ne les funcions i la representativitat.

Per tant, els canvis necessaris per a l’actualització del nou Reglament s’han concretat en el seu articulat, de manera resumida, en els aspectes següents:

Es recull l’increment de places a autoritzar per vehicle, i queda fixat en nou places, inclòs el conductor. Pel que fa a la defensa dels potencials usuaris, es blinden serveis essencials, i es considera el rebuig d’aquests serveis com a infracció molt greu (art. 96 x). S’entenen com a serveis essencials els que tenguin origen o destinació a centres sanitaris, ports, aeroport, i com a potencials usuaris persones amb mobilitat reduïda.

També s’ha incorporat, per vetllar pel decòrum en el servei, l’obligatorietat d’uniforme; uniforme que ha estat validat, pel que fa al personal de conducció femení, per l’Institut Balear de la Dona (IB DONA).

En qüestions relacionades amb el personal de conducció, per obtenir el permís municipal de conductor d’autotaxi, s’afegeix l’exigència d’estudis mínims en el nivell de títol de graduat en ESO, EGB o GES. A més, la validesa del permís municipal és prorrogable si durant els darrers cinc anys s’ha treballat almenys vint-i-quatre mesos.

En relació amb les llicències, en cas que es concedeixi una llicència definitiva a personal assalariat en possessió d’una llicència estacional, aquesta llicència s’ha de revocar (art. 16.8) i sobre la concessió de llicències, prevalen els assalariats amb un mínim d’un any d’antiguitat (art. 16.3.a). Recalcar que, aprofitant el nou text reglamentari, s’ha depurat l’anterior per eliminar duplicitats amb la normativa aprovada anteriorment.

Com que és imprescindible d’acord amb la millor tècnica normativa, s’ha realitzat una revisió i actualització del procediment sancionador per adequar-lo a les noves incorporacions duites a terme en el text. Des d’un punt de vista de la millora de la tècnica jurídica, i per evitar qualsevol possible conflicte competencial, s’han eliminat les referències quant al règim sancionador per infracció de la legislació laboral, en tractar-se de qüestions que s’han de substanciar en la jurisdicció corresponent, aliena a l’administrativa.

Per acabar, entre les al·legacions presentades per l’Associació de taxistes autònoms de la Ciutat d’Eivissa, la Federació insular del taxi i pel representant dels taxistes de la CAEB que ha estimat l’Ajuntament d’Eivissa destacar la referent al servei de posicionament per satèl·lit (GPS), que s'està oferint a nivell insular i podria entrar en contradicció amb el Decret Llei 5/2022 de 16 de maig pel qual s'estableix el règim de prestació d'auto-taxi en l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa.

Wpp