L’Ajuntament d’Eivissa ha presentat avui en roda de premsa la programació prevista per a la fira Eivissa Medieval 2026. Una celebració que va néixer per commemorar la declaració de la ciutat d’Eivissa com a “Patrimoni Mundial” de la UNESCO el 1999, i que al llarg dels anys ha anat guanyant rellevància, impacte i dimensió.
L’any passat Eivissa Medieval va registrar gairebé 8.000 visitants més que en anys anteriors, és a dir, un 14 % amb un total de 68.000 visitants durant els quatre dies d’esdeveniment. Unes xifres que des de fa un parell d’anys són realistes, ja que no depenen d’estimacions sinó de recomptes reals efectuats per càmeres i sensors instal·lats als accessos a Dalt Vila.
Aquest any Eivissa Medieval comptarà amb 120 llocs d’artesania i gastronomia, procedents de la península, 60 llocs locals corresponents als nostres artesans, comerciants i residents a l’illa, i 22 més dels nostres pagesos.
També augmenta enguany amb un lloc més d’informació situat a Es Soto, que se suma al ja existent a Vara de Rey, i que afavorirà també que les persones accedeixin a Dalt Vila no només pel Portal de ses Taules sinó pel renovat Camí del Calvari. Les famílies que ho desitgin podran recollir en qualsevol d’aquests punts una polsera que els nens o nenes portaran posada amb un codi d’identificació; en cas de pèrdua, ens ajudarà a localitzar-los ràpidament.
S’afegeix també un número de telèfon d’informació sobre el medieval (+34 606 75 34 64), en horari d’atenció de 10h a 14h i de 17h a 21h per a tots aquells veïns, comerciants o persones que acudeixin a la zona i que tinguin algun dubte o problema sobre el desenvolupament de l’esdeveniment; podran trucar per sol·licitar informació.
Sobre la inauguració, el gran espectacle inaugural previst per al dijous a les 19h al Portal de ses Taules portarà un espectacle anomenat “Ses taules, el llindar del temps”. Un espectacle molt visual, compost per ballarins, actors i acròbates, amb algun efecte especial amb elements de grans dimensions.
A part dels llocs fixos, grups itinerants nacionals i internacionals d’animació, música, teatre i dansa recorreran els carrers durant els quatre dies per donar color i alegria. Es disposarà de dues zones infantils, una d’elles com a novetat al Parc Reina Sofía, on s’eliminen les justes per reduir la presència d’animals a l’esdeveniment, i allí s’hi trobarà un campament de joglars, un campament d’acrobàcia infantil i un dels escenaris; la resta d’escenaris estaran situats al baluard de Santa Llúcia, al claustre de l’Ajuntament i a les esglésies del Convent, Santo Domingo i la catedral d’Eivissa. Amb un total de 70 espectacles fixos, entre ells obres de teatre, grups de cantants i músics en directe, la ciutat d’Eivissa considera Eivissa Medieval un dels esdeveniments més importants de l’any.
Es tractarà d’una fira medieval per a tothom, amb el matí de dijous dedicat als col·legis amb una gimcana medieval organitzada per Proyecto Juntos amb caràcter solidari, i el divendres al matí amb activitats dedicades a la gent gran, incloent les residències de l’illa.
A més, hi haurà un dispositiu especial de neteja que reforçarà els recursos sense descuidar la resta de la ciutat, ja que sumarà recursos extra als existents. En concret, es comptarà amb més personal organitzatiu, un 10% més de contenidors, la instal·lació de fins a 40 papereres portàtils extra, sacs i recollida específica per als comerciants del mercat i personal de retén permanent per atendre urgències.
Per part de la Policia Local, també s’incrementa el nombre d’efectius disponibles respecte a anys anteriors, amb un dispositiu especial que tindrà presència continuada durant els 4 dies d’esdeveniment i reforçarà les zones més necessàries.
També existeixen línies d’autobús gratuïtes que connectaran els aparcaments dissuasius amb el centre de la ciutat, ja que es recomana no entrar amb vehicles al nucli urbà si no és necessari.
El regidor de festes Francisco Torres ha assenyalat que “hi ha molta feina darrere d’un esdeveniment com aquest, al qual donem tot l’afecte i protagonisme, fent un esdeveniment de tots i per a tots. I vull agrair especialment als veïns i comerciants de Dalt Vila, la Marina, Plaça del Parc i Vara de Rey l’esforç, la comprensió i el tarannà que un any més demostren davant un esdeveniment d’aquesta magnitud, que òbviament també comporta molèsties per a ells.”.
Per la seva banda, l’alcalde Rafael Triguero ha destacat “que Eivissa Medieval és un d’aquells molts moments de l’any per gaudir del nostre patrimoni, per sentir orgull de la nostra ciutat i per gaudir-la en família d’una manera diferent, convidant tots els veïns a participar, a estacionar als dissuasius i passejar per la nostra ciutat gaudint dels nostres comerços, la nostra restauració i tot el que hem preparat per aquests dies.”
Tot el programa detallat, les línies d’autobús i la informació necessària ja està disponible a la web eivissa.es, les xarxes socials municipals @ajeivissa i el canal de WhatsApp de l’Ajuntament d’Eivissa.