L'Eivissa de Heinz Vontin

Vontin
Exposició: Heinz Vontin. fotografies | Museu Puget (sales de temporals)
Període: del 9 d'abril al 31 octubre 2014 · Contingut: 40 fotografies b/n de Heinz Vontin procedents de l'Arxiu d'imatge i so del Consell d'Eivissa


Les noves tecnologies han obert una nova finestra que permet avançar en el coneixement del món que ens és és proper.

A mitjan 2005, i amb la finalitat de cercar il·lustracions per a l'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera, l'administrativa que aleshores es trobava destinada a l'oficina, Chus Adamuz, va trobar a Internet unes magnífiques fotografies de Sant Antoni de Portmany i de la ciutat d'Eivissa que semblaven dels anys cinquanta del segle passat. Eren d'un fins aleshores desconegut personatge alemany, Heinz Vontin.
Tot seguit, i valorant el material, ens posàrem en contacte amb l'autor d'aquelles fotografies, tot per Internet; quan li explicàrem els nostres propòsits, la resposta fou afirmativa i al cap de poc temps rebérem un CD amb més d'un centenar de fotografies amb alta resolució i amb el permís de fer-ne l'ús més adient.
La vàlua del material va fer que es plantejàs a la consellera de cultura, Carolina Torres, la possibilitat de donar-li un altre ús que la simple il·lustració d'algunes pàgines de l'Enciclopèdia i aviat es decidí editar un llibre amb una selecció de les fotografies que Heinz Vontin havia posat al nostre abast.
Heinz Vontin, nascut a Berlín el 1923, cursà la carrera d'electrònica de telecomunicacions. Des de molt jove se sentí mot atret per la fotografia i pel vol sense motor; aquesta afició va fer que complís el servei militar a l'exèrcit de l'aire. A partir de 1949 es formà intensivament en fotografia, participà en concursos internacional i també col·laborà en una agència de fotografia. També col·laborà en la redacció de revistes fotogràfiques. El 1966 fou designat membre de número de la indústria alemanya de la fotografia. Sempre ha exercit de reporter gràfic.
L'estiu de 1955 Vontin va viatjar a Eivissa mogut per la curiositat; l'illa era totalment desconeguda a Alemanya. La raó primera del viatge era el turisme, però la passió que sentia per la fotografia va fer que dedicàs algun temps del periple estival a la seua gran vocació.
El material tècnic de què disposava era el típic d'aquell temps i del seu país, una càmera Leica amb  objectius de 35, 50 i 90 mm amb teleobjectiu. La qualitat de la seua òptica va fer que la Leica fos la preferida dels fotògrafs de prestigi com Henri Cartier-Bresson, Robert Capa o Sebastiao Salgado, entre molts dels professionals més qualificats.
Una de les característiques destacades del treball de Vontin és que ha volgut interpretar la vida del carrer i sempre les persones han tengut una gran importància. Aquesta valoració de les figures humanes passejant, de tertúlia, feinejant, al·lots jugant, esperant el correu, etc. va fer que cinquanta anys després s'intentàs identificar el major nombre possible d'aquells anònims eivissenc que eren els protagonistes de l'objectiu de Vontin. Fou un treball laboriós però molt gratificant ja que ens va permetre conèixer molt dels personatges que eren al carrer el 1955 quan Vontin els va immortalitzar. També molts de comerços havien canviat; el vehicles eren uns altres, era una altra època... era bussejar en una Eivissa anterior al turisme massiu que just va néixer la dècada següent.
Vontin al cap de cinquanta anys del seu viatge a Eivissa recordava que l'illa el va fascinar i a pesar d'haver recorregut molts de llocs interessants d'arreu de món en anys successius, el paisatge, la ciutat, Sant Antoni de Portmany, els eivissencs... varen ser irrepetibles i mai no es poden comparar amb aquell primer reportatge. Les fotos que va fer a Eivissa són les que més el satisferen de tot el material fotogràfic que ha realitzat al llarg de la seu prolífica vida de fotògraf.
L'autor de les fotografies d'aquesta exposició és un nou valor de la llarga nòmina d'artistes viatgers que en els últims cent cinquanta anys han visitat les Pitiüses i ens han deixat les descripcions literàries, el paisatges pictòrics, o com no, l'enorme catàleg de fotografies que tenen la nostra illa com a tema.
Heinz Vontin ens ha deixat un magnífic testimoni de l'Eivissa de mitjan segle XX i, com deia Henri Cartier-Bresson quan explicava la seua tasca de fotògraf, vagarejava tot el dia per la ciutat, amb la càmera sempre disposada per intentar atrapar un fragment de la vida diària i d'aquesta manera preservar-la. Així també treballa el nostre autor.